painted A gothic cathedral in a medieval city in 19th century
Related Paintings of Pieter Cornelis Dommersen :. | The Gardens at Campsea Ashe.Watercolur (mk46) | Arab or Arabic people and life. Orientalism oil paintings 163 | Raising of Jairus Daughter | Arab or Arabic people and life. Orientalism oil paintings 219 | Dream of Arcadia (mk13) | Related Artists:
Solon H. BorglumAmerican Sculptor, 1868-1922,was an American sculptor. Born in Ogden, Utah, he was the younger brother of Gutzon Borglum and uncle of Lincoln Borglum of Mount Rushmore fame. The son of Danish immigrants who settled on the great plains, Solon Borglum spent his early years as a rancher in western Nebraska. Though he later lived in Paris and New York and achieved a reputation as one of America's best sculptors, it was his depiction of frontier life, and especially his experience with cowboys and native American peoples, on which his reputation was founded. Borglum studied under Louis Rebisso in Cleveland and in Paris. He specialized in depicting people and scenes of the American West. He moved to the Silvermine neighborhood of New Canaan, Connecticut, where he helped found the "Knockers Club" of artists. His brother, Gutzon, lived in nearby Stamford,
George John Pinwell,RWS1842-1875
English illustrator and painter. He was born in humble circumstances and was largely untrained. He was briefly a student at St Martin's Lane Art School and at Heatherley's. From 1863 he contributed woodblock illustrations to magazines, establishing his reputation in 1865 with the Dalziel brothers' editions of The Arabian Nights and The Works of Oliver Goldsmith. Pinwell's finest drawings were commissioned for the Dalziels' poetry gift-books. With another illustrator, John William North (1842-1924), he worked at Halsway Manor in Somerset in 1865, experimenting with formal effects based on the structure of stone farm buildings or on the wooden beams of barn interiors (his drawings do not seem to have survived). Some of the illustrations for A Round of Days (1866) and Wayside Posies (1867) present an ideal vision of the countryside, but a vein of social concern is also present. In The Journey's End, from Wayside Posies, a strolling player lies dead, worn out by hardship and hunger. For an illustrated edition of Jean Ingelow's Poems (1867),
fredrik westinFredric Westin, född den 22 september 1782 i Stockholm, död 13 maj 1862 i Stockholm, historie- och porträttmålare.
Westin hade varit elev hos Lorens Pasch d.y. och Louis Masreliez på Konstakademien. Sedan han 1808 blivit kallad till akademiens agr?? och förordnad till konduktör vid kungliga museet blev han 1812 invald i Konstakademiens styrelse. Han blev 1815 vice professor och 1816 professor vid Konstakademien. Där var han också 1828-1840 direktör. 1843 utnämndes han till hovintendent.
Till hans tidigare skede och till hans främsta alster hör "Dagens stunder", fyra dörrstycken i Karl Johans sängkammare på Rosersbergs slott med antikiserande figurer: Aurora som strör blommor över jorden, Apollon med sitt fyrspann, Diana följd av Aftonrodnaden samt Natten med sitt stjärnströdda dok (1812-13). På Säfstaholms slott finns "De fyra årstiderna presiderade av jordens gudinna" (1843), på Rosendals slott "Hebe med örnen" (1832) och "Flora bekransande Linn??s byst" (1843) och vid Stockholms universitet "Musiken, föreställd av en grupp unga flickor". Han målade också kompositioner ur den svenska historien ("Olof Skötkonungs dop", "Lutherska lärans antagande").
Westin målade en stor mängd porträtt då han under Karl XIV Johans tid var konstnären på modet. Som porträttmålare var han dock inte enhälligt uppskattad. En kritiker som Silverstolpe beklagade 1809 att en konstnär som "äger så mycken färdighet till stöd för sitt sökande av idealet" sysselsatte sig med en konst av så lågt värde och hoppades att han "måtte återvända från den platta verkliga världen till den poetiska." Hammarsköld menade 1818 att av de svenska konstnärerna var det Westin som hade de ringaste anlagen för porträttmålning. Scholander kallade hans porträtt för "vaxgubbar". Andra hade lovord att fälla över Westins porträtt. Gerss ansåg att Westins porträtt hade likhet och behag i uttrycket, enkelhet i ställning och klädsel, urval av natur i formerna och säkerhet och sanning i utförandet. Wennberg kallade honom "den förste svenske tecknarens Lorenz Paschs så värdige fosterson".
Under Karl XIV Johans tid målade han rad porträtt på kungafamiljen. 1824 målade han en populär allegori över kronprinsessan Josefinas ankomst till Sverige, där Saga i gul och blå dräkt sitter på marken framför en runsten och blickar upp mot skyn där kronprinsessan i röd och vit dräkt svävar ned på en molntapp omgiven av tre amoriner. 1838 målade han Karl XIV Johan till häst på Ladugårdsgärdet hälsande med den trekantiga hatten.
Efter att Sandbergs altartavla för Sankt Jacobs kyrka hade underkänts vände sig de ansvariga till Westin med uppdraget att måla en altartavla. Målningen, "Kristi förklaring" var klar 1828 och resultatet blev både hyllat och kritiserat. Andra altartavlor av Westin finns i Kungsholms kyrka ("Kristi uppståndelse", 1825), Åbo domkyrka ("Kristi förklaring", 1836), Uddevalla kyrka ("Kristus välsignar barnen") samt Carl Gustafs kyrka ("Kristi begravning", 1832).